Doctorul bicicletelor, Catalin Mantescu, ne spune cum sa biciclim spre mare

Cum sa pedalezi spre mare

 

Pe 18 aprilie plecam în Marea Pedalare. Desi nu este nici pe departe un concurs, aceasta excursie pe bicicleta seamana cu o cursa multumita numarului mare de participanti si al punctelor de alimentare de pe traseu. Insa, la final toata lumea este castigatoare.

Ce trebuie sa stii sau sa faci pentru ca experienta ta pe bicicleta, din Bucuresti pana la Vama Veche, sa fie cat mai placuta iti explica Catalin Mantescu, doctorul bicicletelor voastre in cursa din weekend-ul 18-19 aprilie.

  1. BICICLETA
  1. Model: drumul, in lungime de 300 km, este recomandat sa fie facut cu o bicicleta de sosea sau trekking. Cu alte cuvinte cu o bicicleta cu roti subtiri. Aceste biciclete din start sunt gandite sa ofere performanta maxima pe asfalt. Daca insa nu dispui de astfel de biciclete este in regula si un mountain bike la care ai schimbat anvelopele cu unele cat mai inguste pentru off-road, sau, ideal, cu unele slick pentru asfalt. Spre exemplu Hutchinson Top Slick 2, de 26”, sunt unele dintre cele mai potrivite anvelope de mtb pentru un astfel de drum. Avantajul este ca vei folosi bicicleta cu care esti deja obisnuit, dar care te va propulsa mult mai repede multumita anvelopelor pentru asfalt.
  2. Anvelopele: foarte importanta este si presiunea in anvelope. Cu cat mai mare cu atat mai usor vei inainta. Pentru anvelopele cursierelor se poate ajunge si la 8 atmosfere, iar pentru mtb si trekking la 3-4 atmosfere. O anvelopa buna si ieftina pentru curisera este Hutchinson Nitro in timp ce pentru trekking/touring foarte bune sunt si Hutchinson Bitum sau GT.
  3. Pregatirea tehnica: Pentru a te asigura ca totul va merge uns in weekend cel mai bine este sa-ti duci bicicleta intr-un service specializat unde mecanicii de biciclete stiu exact cum sa o pregateasca pentru acest drum. Cel mai important este sa-ti ungi lantul. Te va ajuta foarte mult pe drum si nici nu va scartai deranjandu-te si pe tine si pe ceilalti participanti.
  4. Saua: trebuie sa fie corect pozitionata pentru a nu cauza oboseala inutila corpului tau. Cei mai multi ciclisti prefera ca saua sa fie perfect orizontala, insa profesionistii mai umbla putin si la unghiuri (2-5 grade in fata). Daca nu esti sigur ca ai reglat-o cum trebuie vino la cortul partenerului tehnic inainte de start si te ajutam noi.
  1. ECHIPAMENTUL
  1. Imbracamintea: este la fel de importanta pentru un astfel de drum lung. Daca experienta ta este limitata, poate ti se va parea putin anormal sa pedalezi imbracat in plastic insa polyesterul este cel mai recomandat material cand faci sport. Hainele tehnice pentru ciclism sunt special gandite sa fie racoroase pe vreme calda si sa se usuce repede daca te ploua sau transpiri.
  2. Iar cat priveste partea de jos, pantalonii, acestia sunt si mai specializati. Pantalonii cu bazon pentru ciclism sunt cei mai buni pentru a putea parcurge sute de kilometri stand cam in aceeasi pozitie pe sa. Bazonul este fabricat din materiale speciale care ofera si confort si igiena necesara parcurgerii unui astfel de drum. Nu uita si de jacheta de ploaie. Este folositoare si daca doar este innorat sau bate vantul.
  3.  Jacheta de ploaie tine si de cald, folosita in combinatie de inca 1-2 straturi subtiri de haine pe dedesubt, si evident protejeaza cel mai bine impotriva ploii. Asa ca organizeaza-te din timp si procura-ti astfel de echipament pentru ca drumul cu bicicleta la mare sa fie cat mai placut.
  4. Hainele suplimentare de drum cat si cele de purtat cand nu pedalezi va trebui sa le transporti intr-un rucsacel. Asigura-te ca rucsacul sa nu va deveni o povara devenind prea greu sau stand pe spate in pozitii incomode. Regleaza-i chingile in asa fel incat sa nu intrerupta circulatia sangelui. Exista rucsacuri special create pentru ciclism. Spre exemplu Ergon BC1 R 14L poate transporta 6 kg de echipament plus un rezervor special pentru apa din care te poti hidrata din mers.
  5. Casca de protectie este esentiala. Nu se poate merge pe bicicleta fara ea, insa asigura-te ca nu va deveni o povara fiind incomoda. Toate castile pentru ciclism pot fi reglate si ajustate pentru a sta corect si confortabil pe cap. Daca nu stii cum se face roaga un prieten care se pricepe mai bine sau hai la masina de asistenta tehnica in dimineata plecarii.
  1. TRASEUL PROPRIU-ZIS
  1. Acest eveniment este unul social, adica toti impreuna. Prin urmare, nu este recomandat sa mergi mai repede, chiar daca poti, pentru ca vei depasi masina deschizatoare de drum, care te protejeaza de traficul ce vine din fata, si de asemenea vei ajunge la punctele de hidratare prea devreme intrucat acestea sunt organizate „in timp real” in functie de viteza grupului.
  2. La puncte de alimentare, programate din 20 in 20 de km, vei gasi apa, dulciuri si fructe. Insa este recomandat sa ai la tine si o rezerva de energizante care pot fi orice de la ciocolata cu alune la glucoza si nutritie specializata sportiva – cunoscutele geluri si batoane energizante.
  3. Cand vei opri in pauzele organizate la punctele de alimentare asigura-te ca esti vizibil pentru ca grupul sa nu plece fara tine. Daca pleci mai departe de grup pentru a rezolva o „chemare a naturii” lasa vorba celorlalti ca esti in preajma sau lasa-ti bicicleta intr-un loc vizibil pentru a se vedea ca cineva inca mai este in zona.
  4. Analizeaza-ti pozitia pe bicicleta cand pedalezi. Asigura-te ca spatele este drept, iar picioarele sunt intinse atat cat trebuie. Trebuie sa pedalezi cu varful piciorului pe pedale, nu cu mijlocul si in nici un caz cu calcaiul. Pedalarea corecta iti va oferi si eficienta la inaintare, dar si confortul si puterea pentru a termina calatoria.
  5. Pedalatul in pluton poate fi un lucru nou pentru tine. Este bine de stiut ca, desi „Cu bicicleta la mare” este un eveniment social, pedalezi totusi pe drumurile publice, iar securitatea ta si a celorlalti din jur este cea mai importanta. Asadar este in regula ca tu si prietenii tai sa pedalati in paralel ocupand latimea benzii pe care organizatorii o securizeaza insa cand vei dori sa faci o depasire pedalatul in paralel trebuie sa se transforme in pedalat in sir indian, pentru a nu trece pe sensul opus al drumului sau pentru a nu intra in santul din dreapta drumului.

Acestea fiind spuse nu iti mai ramane decat sa te pregatesti sufleteste si mintal. Este stiut faptul ca o batalie este pe jumatate castigata daca stii la ce sa te astepti si daca esti pregatit.

INSCRIERILE SE FAC AICI!